Isnin, 4 April 2016

MAKANAN JUGA MEMBENTUK KEPERIBADIAN ANAK-ANAK


Samada sedar atau tidak, amalan pemakanan bukan sahaja mempengaruhi tumbesaran fizikal dan mental  malah juga memainkan peranan yang penting dalam pembentukan peribadi anak-anak.
Bagaimanakah pemakanan boleh mempengaruhi keperibadian anak-anak? Mungkin itu yang menjadi tanda tanya kepada ibu bapa? 

jangan terpengaruh dengan iklan
Makanan ringan atau jajan merupakan makanan yang digemari oleh anak-anak. Makanan ringan mempunyai bahan perisa yang boleh merangsang otak anak-anak menyebabkan anak-anak menjadi aktif dan susah dikawal. Jika anak anda jenis yang aktif, elok sangat jika tidak diberi makanan ringan. 

Jika anda mempunyai anak yang sudah sedia aktif, selepas itu anda beri lagi makan gula-gula atau minuman coklat seperti anda menambah kuasa bateri kepada anak anda sendiri. Jadi anda tak perlu marahkan anak anda yang nakal sedangkan anda sendiri yang menambah power. Sebagai seorang kanak-kanak, anak anda perlu mengeluarkan tenaga yang sudah masuk dalam badan.

Jika anak anda terlebih aktif maka elok anak-anak tersebut diberi makan makanan yang mempunyai zat besi yang lebih seperti susu, buah-buahan atau tiram. Makanan yang  sebegini dapat mengurangkan kadar aktif kanak-kanakt tersebut.  

Seeloknya kita sebagai ibu bapa patut memberi makanan yang elok dan halal kepada anak-anak. Selain membentuk peribadi, makanan yang kita beri pada anak-anak sebaiknya boleh merangsang mental yang positif kepada anak tersebut.
elok jadikan makanan sunnah sebagai ganti jajan
               
                                                                                                                                                   JP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan